سفر زمینی به گرجستان

سفر زمینی به گرجستان

بسیاری از دوستان با ما تماس گرفته اند و درباره معایب و مزایای سفر زمینی به گرجستان سوالات مختلفی داشته اند؛ لذا بر آن شدیم تا اطلاعاتی درباره سفر زمینی به گرجستان برای شما به اشتراک بگذاریم.

کشور گرجستان جزو مقاصد پربازدید گردشگران ایرانی است که با توجه به کم‌هزینه بودن و عدم نیاز به ویزا انتخاب راحت و مناسبی به نظر می‌رسد. برای سفر به گرجستان چند راه پیش رو دارید. دسته‌ی اول، افرادی هستند که تمایل دارند سفری ماجراجویانه را تجربه کنند.

دسته‌ی دوم سفر هوایی استفاده کنند. در این مطلب به سفر زمینی به گرجستان و راه‌های مختلف سفر زمینی و مزایا و معایب می پردازیم.

انواع سفر زمینی به گرجستان

  • سفر با خودروی شخصی
  • سفر با قطار از کشور ثالث
  • سفر با اتوبوس

سفر زمینی به گرجستان با خودروی شخصی

از طریق ارمنستان یا ترکیه؟

با توجه به این که گرجستان با ایران مرز زمینی ندارد پس به ناچار باید از یک کشور سوم عبور کنید.

اغلب گردشگران، مسیر ترکیه را در مقابل ارمنستان و آذربایجان انتخاب می‌کنند.

آذربایجان هم فاصله‌ی بیشتری از نظر مسیر دارد و هم در مقررات ورود خودرو کمی سخت‌گیرتر است همچنین ارمنستان جاده‌هایش نسبت به ترکیه نامطلوب است.

از معایب سفر با خودروی شخصی می‌توان به خستگی در اثر رانندگی طولانی، احتمال رخ دادن حوادث جاده‌ای و جریمه شدن توسط پلیس کشورها اشاره کرد و از مزایای آن، آزادی بیشتر برای توقف یا انتخاب مقصد‌ها و تماشای زیبایی های مسیر می باشد.

اگر می‌خواهید برای سفر به گرجستان از خودروی شخصی استفاده کنید پس باید از قبل گواهینامه‌ی بین المللی، پلاک ترانزیت، بیمه مسافرتی، دفترچه مالکیت خودرو و برچسب ir را تهیه کنید.

بیمه مسافرتی

برای بیمه مسافرتی بهتر است از طریق شرکت‌‌های بیمه‌ی داخل ایران اقدام کنید تا در هزینه‌های شما صرفه‌جویی شود.

در حال حاضر، بیمه‌ی خودرو برای ورود به کشور ترکیه و آذربایجان الزامی است ولی برای ارمنستان و گرجستان اختیاری است اما در نظر داشته باشید که اگر مسیر برگشت شما برای مثال از گرجستان به ترکیه باشد، در این صورت در هنگام ورود به ترکیه باید بیمه‌ی گرجستان خود را ارائه دهید.

همچنین در صورتی که بیمه نداشته باشید و به طور اتفاقی پلیس گرجستان، مدارک شما را کنترل نماید جریمه خواهید شد.

برگه کاپوتاژ یا پروانه خروج موقت

شما اگر بخواهید با ماشین شخصی از مرز خارج شوید ابتدا باید به ادارات گمرک مراجعه کنید و برگه کاپوتاژ را بگیرید.

مدارک مورد نیاز جهت مراجعه به اداره گمرک برای دریافت کاپوتاژ عبارتند از سند مالکیت خودرو، برگ سبز خودرو، کارت خودرو و مدارک هویتی شامل کارت ملی و شناسنامه.

گواهینامه بین المللی

گواهینامه بین المللی به مدرکی گفته می شود که به شما اجازه می دهد تا در سفر زمینی به گرجستان و کشورهای دیگر بتوانید رانندگی کنید.

 

دفترچه بین المللی ماشین

برای سفر زمینی به گرجستان شما علاوه بر برگه کاپوتاژ، گواهینامه بین المللی، و پلاک ترانزیت به دفترچه بین المللی ماشین هم سفر زمینی به گرجستان احتیاج خواهید داشت که تمام اطلاعات خودرو شما در آن درج شده است.

مراحل خروج از مرز با خودرو

وقتی به نقطه خروج مرزی رسیدید باید در فرمی به نام فرم اظهار‌نامه، اطلاعات وسایل داخل خودرو که در سفر زمینی به گرجستان با خود حمل می‌کنید را بنویسید. خودرو بازرسی و سپس برگه کاپوتاژ و گذرنامه مهر زده می‌شود.

بعد از خروج هم مراحل ثبت بیمه و دفترچه مالکیت خودرو و بازرسی از خودرو و وسایل همراه در ورودی کشور ثالث دوباره انجام می‌شود.

درباره حمل وسایل و به ویژه داروها قوانینی وجود دارد که نقاط خروجی نوشته شده است یا توسط ماموران حاضر هشدار داده می‌شود.

پلیس بعضی کشورها حساسیت بالاتری دارند. مراقب باشید تا سفر زمینی به گرجستان به دلایلی مانند نبستن کمربند و یا توقف در محل ممنوعه به دردسر نیفتید.

 

سفر زمینی به گرجستان با قطار

در حال حاضر قطاری از ایران به مقصد گرجستان وجود ندارد اما از سه کشور آذربایجان، ترکیه و ارمنستان امکان سفر مستقیم یا غیر مستقیم (توقف در مرز) وجود دارد.

بیشتر این قطارها مسیر شبانه هستند و کوپه‌ها دارای تخت هستند اما سرعت بالایی ندارند.

سفر زمینی به گرجستان برای رسیدن به مرز گرجستان می‌توانید از قطارهایی استفاده کنید که در کل ایام سال از باکو به تفلیس یا ارمنستان و ترکیه به گرجستان در حرکت هستند.

 

سفر زمینی به گرجستان با اتوبوس

در صورتی که می‌خواهید از حمل و نقل عمومی جاده‌ای استفاده کنید، دو گزینه برای انتخاب دارید. راه اول، سفر با اتوبوس از تهران یا تبریز به مقصد گرجستان است.

در تهران، اتوبوس‌هایی به صورت روزانه از دو پایانه غرب (آزادی) و بیهقی (آرژانتین) به مقصد تفلیس و باتومی حرکت می‌کنند.

مسیر این اتوبوس‌ها اغلب از ترکیه است و باید در نظر داشته باشید که هم در مرز ترکیه و هم در مرز گرجستان چند ساعت توقف برای کارهای بازرسی، اداری و گمرکی دارند.

راه دوم استفاده از حمل و نقل عمومی داخل هر کشور و در مسیرهای کوتاه‌تر است.

این روش هم مشکلات پیش‌بینی نشده‌ی خاص خودش را دارد و کسی که این گزینه را انتخاب می‌کند نباید محدودیت زمانی برای سفرش داشته باشد و بیشتر بک‌پکرها انتخاب می‌کنند تا در هر شهر یا منطقه توقفی داشته باشند.

 

آیا سفر زمینی به گرجستان مقرون به صرفه است؟

این که سفر زمینی به گرجستان را با تور گرجستان از نظر مقرون به صرفه بودن مقایسه کنیم بستگی به فاکتورهای مختلف دارد.

این که چند روز می‌خواهید در سفر باشید، بودجه در نظر گرفته شده چقدر است، چقدر خرید کنید، چه مسیر و مقصدهایی را انتخاب کنید و … همه بر هزینه‌های سفر تاثیر گذار هستند.

در کل اگر فقط رسیدن به گرجستان هدف باشد، بله در این صورت شاید هزینه سفر زمینی به گرجستان به نظر کمتر باشد اما فاکتور زمان و استرس را هم باید در کنار آن در نظر بگیرید.

 

دانستنیهای گرجستان را در کانال تلگرام کوجورجیا دنبال کنید:

کانال تلگرام اقامت گرجستان

ربات تلگرام: https://t.me/CoGeorgia_bot

 

سایر مطالب:

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *