بورس ایران

در این خبر قرار است به سرمایه گذاری بورس ایران در حوزه سوخت و انرژی در گرجستان بپردازیم.

همانطور که می دانید کشور گرجستان به دلیل جاذبه های  گردشگری خود از موقعیت خوبی برای سرمایه گذاری دیگر کشورها برخوردار است و به همین دلیل کشور ایران به فکر سرمایه گذاری در گرجستان است تا از این طریق موقعیت اقتصادی خود را بهبود بخشد.

بزرگترین هلدینگ چند رشته ای بورس ایران با گرجستان به سرمایه گذاری مشترک در حوزه انرژی به ارزش حدود 2.5 میلیارد دلار می پردازد.

این سرمایه گذاری مشترک در قالب شرکتی به نام «ژئوپارس» صورت خواهد گرفت که در آن شرکت PCCI از شرکت های تابعه هلدینگ نفت وگاز و پتروشیمی گروه غدیر و «فریونا کامرس» از گرجستان صورت خواهد گرفت.

منافع بورس ایران از سرمایه گذاری در گرجستان

همچنین سهم هر دو طرف در این سرمایه گذاری به صورت مساوی و 50 درصد بوده و این همکاری قرار است منجر به احداث واحدهایی از جمله  یک واحد تولید کننده قیر با ظرفیت 10 هزار بشکه در روز، یک واحد پالایشگاهی 100 هزار بشکه ای در روز، یک واحد پتروشیمی پلی پروپلین و دیگر الفین ها و نیز یک مرکز لجستیک به جهت حمل محصولات واحدهای مختلف تولیدی این مجتمع شود.

از سوی دیگر از مهم ترین مزیت های این پروژه علاوه بر پاسخگویی به ظرفیت های تقاضای بازار داخلی گرجستان، استفاده از مزیت نزدیکی محصولات تولیدی به اروپا است. به علاوه این که تامین خوراک مورد نیاز واحدهای پالایشگاهی و پتروشیمی از سوی ایران و استفاده از منابع مالی تامین کنندگان بین المللی نیز از دیگر مزیت های این پروژه خواهد بود. همچنین هلدینگ چند رشته ای غدیر و دولت گرجستان، شرکت ملی نفتکش ایران نیز از حمایت کنندگان این پروژه بزرگ محسوب می شود.

بر این اساس نخست وزیر گرجستان با توجه به توانمندی ها و تخصص شرکت سرمایه گذاری غدیر در این عرصه، از این سرمایه گذاری مشترک ابراز خرسندی کرد.

ایران با اقتصادی بزرگ، پویا و نوظهور به دنبال برقراری مناسبات بیشتر اقتصادی با اروپا به ویژه در حوزه های نفت وگاز وانرژی است تا به این واسطه با پس گیری جایگاه خود در بازار انرژی، سهم خود را در اقتصاد جهانی افزایش دهد.

از سوی دیگر با توجه به جایگاه ویژه کشور گرجستان به عنوان دروازه و حلقه واسطه این ارتباط و تمایل این کشور برای استفاده بیشتر از ظرفیت های جغرافیایی واقتصادی خود، سبب شد تا شرکت سرمایه گذاری غدیر به عنوان یک شرکت غیردولتی متعلق به صندوق های بیمه اجتماعی زمینه ساز تحقق نزدیکی بیشتر این دو ملت شود تا با انجام این سرمایه گذاری مشترک بین بورس ایران و گرجستان، ارتباطی پایدار بین این دو کشور حاصل آید.

گفتنی است که  شرکت سرمایه گذاری غدیر به عنوان بزرگترین هلدینگ چند رشته ای در بازار سرمایه کشور با سرمایه گذاری در حوزه های پالایشگاهی، پتروشیمی، نیروگاهی و صنایع معدنی، سیمان و ساختمان، از مجموعه بیش از 13.5میلیارد دلار پروژه در دست اجرا برخوردار است.

تماس با ما برای گرفتن اقامت در گرجستان و خرید ملک در آنجا

عضویت در کانال تلگرام ما

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *