برادر میخائیل ساکاشویلی

میخائیل ساکاشویلی، رئیس جمهوری سابق گرجستان و فرماندار پیشین استان اودسای اوکراین گفته است که برادرش در روز 2 سپتامبر سال جاری  در اوکراین بازداشت شده است. برادر میخائیل ساکاشویلی در تمامی کار های حساس وی در چند سال اخیر نقش قابل توجهی داشته است.

گزارش دستگیری برادر میخائیل ساکاشویلی

بخش اوکراینی رادیو آزادی به‌ نقل از صفحه فیس‌بوک ساکاشویلی نوشته که مأموران پلیس شنبه صبح برادر میخائیل ساکاشویلی را در نزدیکی خانه‌اش دستگیر کردند. رئیس جمهور سابق گرجستان معتقد است که مقامات اوکراین با این اقدام تلاش دارند تا نظر او در مورد بازگشت به کی‌یف را تغییر دهند.

درباره میخائیل ساکاشویلی

ساکاشویلی در حال حاضر در لهستان است و اواخر ماه گذشته نیز اعلام کرد که 19 شهریور سال جاری (10 سپتامبر) به اوکراین باز می‌‌گردد.

پترو پروشنکو، رئیس جمهوری اوکراین در اواخر ماه ژوئیه ساکاشویلی را از حق شهروندی این کشور محروم کرد. ساکاشویلی این اقدام رئیس جمهور اوکراین را محکوم کرد و آن را راه غیرقانونی برای حذف کردن وی از صحنه سیاسی اوکراین عنوان کرد.

مقامات اوکراین گفته‌اند که به ساکاشویلی اجازه ورود به کشور را نمی‌دهند و در صورت تلاش برای ورود، اسناد وی را مصادره خواهند کرد.

در اواخر اکتبر 2001 شورش‌ها و اعتراضات گسترده‌ای علیه شواردنادزه، رئیس جمهور وقت گرجستان آغاز شد که ساکاشویلی این اعتراضات را رهبری می‌کرد. در 22 نوامبر 2003 حدود 30 هزار نفر در میدان اصلی شهر تفلیس گرد آمدند که این جنبش به “انقلاب رز” مشهور شد.

شوارد نادزه و وزرایش مجبور به تخلیه ساختمان شدند که سپس ایگور ایوانف، وزیر امور خارجه وقت روسیه به‌ همراه شوارد نادزه و ساکاشویلی جلسه مشترکی برگزار کردند. در این جلسه مقرر شد که انتخابات زودهنگام برگزار شود.

بنابراین در انتخابات ریاست جمهوری گرجستان در سال 2004، میخائیل ساکاشویلی با 96/3 درصد آراء به مقام رئیس جمهوری رسید. در انتخابات ریاست جمهوری سال 2007 ساکاشویلی با همان اعتراضاتی مواجه شد که شوارد نادزه در سال 2003 با آن روبه‌رو شده بود.

مقامات فعلی گرجستان ساکاشویلی را در پراکنده کردن و سرکوب معترضان و تظاهرات کنندگان در ماه نوامبر 2007 و دست داشتن در حمله به شبکه تلویزیونی این کشور متهم می‌دانند.

ساکاشویلی بعد از آنکه تابعیت اوکراینی دریافت کرد و به سمت فرمانداری اودسا (یکی از استان‌های اوکراین) رسید، از حق شهروندی گرجستان محروم شد.

موفق باشید.

تماس با ما برای گرفتن اقامت در گرجستان و خرید ملک در آنجا

عضویت در کانال تلگرام ما

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *