اخبار جدید گرجستان

شهر سنگی اوپلیستیخه در گرجستان

شهر سنگی اوپلیستیخه

در این خبر می خواهیم  شهر سنگی اوپلیستیخه را به گردشگران عزیز معرفی کنیم.

شهر سنگی اوپلیستیخه (uplistsikhe) در ۱۰ کیلومتری شرق شهر گوری (gori) بزرگترین شهر سنگی دنیا می باشد که در اصل لغتی به معنی معبد یا قلعه خدایان است. مهمترین آثار باقی مانده از دین پیکانیزم در این محوطه باستانی وجود دارد و قدیمیترین سد ، داروخانه ، بازار، آمفی ﺗﺌﺎتر ،کلیسای قدیمی معروف به سن جورجی، معابد، زندان، سیاه چال و صد ها اثر باستانی دیدنی در آغوش طبیعت بی نظیر یکی از مهمترین مکانهای تاریخی و دیدنی کشور گرجستان است.

شهر سنگی اوپلیستیخه در دوران برنز، حدود ۱۰۰۰ سال قبل از میلاد، بنا شده است و تا قرن سیزدهم میلادی، مسکونی بوده است. از قرن ششم قبل از میلاد تا قرن یازدهم میلادی، اوپلیستیخه، یکی از مهمترین مراکز سیاسی و مذهبی قبل از مسیحیت کارتلی – یکی از نیاکان مملکت گرجستان بود.

باستان شناسان، در خاک برداری هایی که انجام داده اند، تعداد زیادی معابد و متعلقات دیگر مربوط به الهه خورشید، که قبل از آمدن مسیحیت، پرستش می شده اند، کشف کردند. زمانی که مسیحیت به گرجستان رسید، این شهر، اهمیت خویش را به دلیل مهم جلوه داده شدن مراکز جدید فرهنگ مسیحیت مانند “متسختا” و تفلیس، از دست داد.

این شهر غار مانند به وسعت چهل هزار متر مربع، به سه قسمت زیرین، میانی و زبرین، تقسیم شده است.قسمت مرکزی، که دربرگیرنده بیشترین ساختار سنگی است، توسط یک تونل باریک به قسمت زیرین، متصل است. بیشتر سنگ ها، دارای هیچ گونه عناصر زینتی نیستند، گذشته از برخی ساختار های بزرگ که شامل کنده کاری بر روی سنگ هستند.در بالای مجتمع، یک قصر سلطنتی سنگی مربوط به دوران مسیحیت وجود دارد که متعلق به قرن دهم میلادی است. ساختارهای سنگی شامل یک سالن بزرگ به نام “تاماریس داربازی”، محل قربانی کردن بت پرستان، منازل مسکونی و یک ساختمان اداری که شامل یک داروخانه، یک نانوایی، یک زندان و حتی یک آمفی تئاتر، می باشد. ساختارهای سنگی توسط تونل ها به هم متصل بوده اند، در حالی که تونل های دیگر، به عنوان راه فرار اضطراری، محسوب می شده اند.

موفق باشید.

تماس با ما برای گرفتن اقامت در گرجستان و خرید ملک در آنجا

عضویت در کانال تلگرام ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *