سفر پوتین به آبخازیا

وزارت امور خارجه گرجستان سفر پوتین به آبخازیا را محکوم کرد.

وزارت امور خارجه گرجستان روز سه شنبه با انتشار بیانیه رسمی، سفر مجدد “ولادیمیر پوتین” رئیس جمهوری روسیه به جمهوری خودخوانده آبخازیا را محکوم کرد. در این سند تاکید شده که این سفر گویای ادامه سیاست های مغرضانه و عمدی مسکو علیه گرجستان است

واکنش گرجستان در برابر  سفر پوتین به آبخازیا

در این بیانیه آمده است: «مقامات تفلیس از فدراسیون روسیه می خواهند تا به اقدامات تحریک آمیز خود علیه گرجستان دست برداشته و به تمامیت ارضی و استقلال این کشور احترام بگذارد زیرا  سفر پوتین به آبخازا نوعی عدم احترام به کشور گرجستان می باشد.»

 

وزارت امور خارجه گرجستان همچنین از جامعه بین الملل خواسته است تا ارزیابی مناسبی در مورد این اقدام رئیس جمهوری روسیه داشته باشد و اقداماتی در نظر گرفته شود تا روسیه به اجرای تعهدات بین المللی خویش، از جمله مفاد توافقنامه ۱۲ آگوست سال ۲۰۰۸ در مورد آتش بس بین دو کشور، مجبور گردد.

 

مقامات ناتو نیز به سفر پوتین به آبخازیا واکنش نشان داده و تاکید کردند که رئیس جمهوری روسیه با سفر به این منطقه در خاک گرجستان، بدون کسب اجازه از مقامات تلفیس، به روند حل و فصل مناقشات در منطقه قفقاز آسیب وارد کرده است.

 

دیلان وایت سخنگوی موقت ناتو با بیان این مطلب، افزود: «ما همچنان بر مواضع قبلی خود مبنی بر به رسمیت شناختن مناطق آبخازیا و اوستیای جنوبی، بعنوان بخش لاینفکی از خاک گرجستان تاکید داریم.»

 

ولادیمیر پوتین  روز سه شنبه، ۸ آگوست در سالروز آغاز مناقشه نظامی «جنگ ۵ روزه» ماه آگوست سال ۲۰۰۸ که بعد از آن روسیه استقلال دو جمهوری آبخازیا و اوستیای جنوبی از کشور گرجستان را به رسمیت شناخت، به این منطقه سفر نمود.

 

رئیس جمهوری روسیه در دیدار با “رائول حاجیمبای” رئیس جمهوری خودخوانده آبخازیا، تاکید کرد که مسکو قصد دارد در آینده نیز امنیت و استقلال جمهوری آبخازیا را تامین کند.

 

این نخستین سفر پوتین به آبخازیا طی ۴ سال گذشته است. وی آخرین بار در تاریخ ۲۵ آگوست سال ۲۰۱۳ به آنجا سفر کرده بود. مقامات مسکو طی سالهای گذشته بارها اعلام کرده اند که قصد ندارند از تصمیم خود برای حمایت از استقلال دو جمهوری آبخازیا و اوستیای جنوبی دست بردارند.

 

مقامات تلفیس در واکنش به این اقدام روسیه، روابط دیپلماتیک خود با مسکو را متوقف کردند. البته طی چند سال اخیر، طرفین مذاکراتی را برای ازسرگیری روابط اقتصادی و بوجود آوردن شرایط مساعدتری برای تماسها بین شهروندان دو کشور آغاز کرده اند.

موفق باشید.

تماس با ما برای گرفتن اقامت در گرجستان و خرید ملک در آنجا

عضویت در کانال تلگرام ما

 

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *