دانستنی های گرجستان

معرفی کامل کشور گرجستان-بخش پنجم

پرچم گرجستان

معرفی کامل کشور گرجستان    << بخش پنجم >>

بین سال های ۱۹۲۱ تا ۱۹۲۴ حدود ۵۰ هزار نفر در گرجستان توسط حزب سوسیالیست شوروی به قتل رسیدند و ۱۵۰ هزار نفر توسط سازمان پلیس مخفی شوروی پاک سازی شدند.

با شروع جنگ جهانی دوم ۷۰۰ هزار نفر از مردم گرجستان توسط ارتش شوروی به جنگ فرستاده شدند و ۳۵۰ هزار نفر آنان در جنگ کشته شدند.

پس از درگذشت استالین و روی کار آمدن نیکیتا خوروشف به عنوان رهبر جدید شوروی،

سیاست های گذشته در کشورهای زیر مجموعه ی شوروی همچنان ادامه یافت و وضعیت اقتصاد و تولید در گرجستان رو به وخامت گذاشت.

در کنار اوضاع بد اقتصادی، فساد مالی در دولت گرجستان که عمدتا نمایندگان شوروی در ادارات کشور بودند به اوج رسید و زمینه ساز اعتراضات مردمی در گرجستان شد.
در این دوران ادوارد شواردنادزه که وزیر کشور گرجستان بود و در میان مردم شهرت بسیاری به مبارزه علیه فساد دولتی داشت،

طرح برکناری وزیر اول گرجستان را به اجرا گذاشت و خود جانشین او شد و از سال ۱۹۷۲ تا ۱۹۸۵ میلادی دست به اصلاحات گسترده در گرجستان زد و باعث شکوفایی اقتصاد در این دوره شد.

در ۱۹۸۵ ادوارد شواردنادزه وزیر امور خارجه شوروی شد و جامبر پاتایشویلی به سمت وزیر اول گرجستان منصوب شد که یک کمونیست متعصب و بسیار وفادار به مسکو بود. در دوره او شرایط زندگی مردم در گرجستان مجددا سخت شد و اعتراضات بالا گرفت.

در سال ۱۹۸۹ ارتش شوروی برای سرکوب معترضین که برای اعتراض مسالمت آمیز در ساختمان وزارت کشور گرجستان جمع شده بودند، ب

ه تفلیس یورش برد که در نتیجه ی آن بیست نفر کشته و صدها نفر زخمی شدند.

این واقعه خشم عمومی در گرجستان را برانگیخت و اکثریت خواهان جدایی از شوروی و کسب حق حاکمیت ملی شدند. در سال ۱۹۹۰ در انتخابات پارلمانی گرجستان، احزاب طرفدار استقلال ۶۴ درصد آراء را به خود اختصاص دادند و موفق به کسب ۱۵۵ کرسی از ۲۵۰ کرسی پارلمان شدند.

در پارلمان جدید زویاد گامساخوردیا سیاست مدار آزادی خواه و رهبر اتحادیه گرجستان آزاد به ریاست پارلمان انتخاب شد و شرایط به نفع استقلال خواهان تغییر کرد. در همین پارلمان سرزمین گرجستان به نام جمهوری گرجستان بدون اشاره به شوروی سوسیالیستی خوانده شد و پرچم سفید و سیاه با حاشیه رنگی به عنوان پرچم رسمی جمهوری گرجستان مستقل انتخاب شد.

پس از فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱ گرجستان استقلال خود را بدست آورد و ادوارد شواردنادزه به عنوان نخستین رییس جمهور گرجستان برگزیده شد.

پس از استقلال گرجستان، روسیه همواره بر سر دو منطقه ی آبخازیا و اوستیای جنوبی با گرجستان اخلاف داشت و از جمهوری های خودمختار این دو منطقه حمایت می کرد و

به دولت گرجستان اجازه ی دخالت در امور این مناطق را نمی داد. در سال ۲۰۰۳ میلادی پس از انقلاب مسالمت آمیز گل رز در گرجستان دولت طرفدار غرب به رهبری میخاییل ساکایشویلی روی کار آمد و گرجستان خواهان عضویت در اتحادیه ی اروپا و ناتو شد

و اکنون کشور گرجستان عضو ناظر در اتحادیه ی اروپا و ناتو است.
شرایط اقتصادی گرجستان در سال های اخیر به سرعت تغییر کرد و با اصلاحات گسترده ی اقتصادی رشد اقتصادی در این کشور بسیار چشمگیر بوده است.

مؤسسه ی Hertage Foundation در گزارش اقتصادی خود در سال ۲۰۱۵،

ادوارد شواردنادزه نخستین رییس جمهور گرجستان

ادوارد شواردنادزه نخستین رییس جمهور گرجستان

اقتصاد بین ۱۷۸ کشور جهان در جایگاه ۲۲ فراتر از کشورهای توسعه یافته از قبیل ژاپن، نروژ، بلژیک، فرانسه و اتریش قرار داده است.

در سال های اخیر رشد صنعت گردشگری در گرجستان درآمد سالانه زیادی روانه اقتصاد گرجستان کرده است،

به طوری که سازمان ملی گردشگری گرجستان با انتشار گزارشی اعلام کرد از ابتدای سال ۲۰۱۶ میلادی تا پایان ماه جولای، ۳,۴۰۰,۳۳۵ گردشگر خارجی به گرجستان سفر کرده اند که ۱۰,۶ درصد رشد را نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، نشان می دهد.

رشد ۱۰,۶ درصدی تعداد گردشگران خارجی، افزایش ۱۴۹ میلیون دلار درآمد برای کشور را در پی داشته و سهم صنعت گردشگری از مجموع درآمد کشور را به ۱،۹۴ میلیارد دلار ارتقاء داده است.

اتباع جمهوری آذربایجان، ترکیه، ارمنستان، روسیه و اوکراین، به ترتیب در جایگاه اول تا پنجم گردشگران خارجی گرجستان قرار دارند و رشد ۵۷۵ درصدی سفر اتباع ایرانی طی ماه های گذشته نیز، این کشور را در جایگاه ششم گردشگران خارجی گرجستان قرار داده است.

 

با سفر وزیر محترم امور خارجه ایران، دکتر ظریف، به گرجستان در سال گذشته قرارداد لغو روادید میان ایران و گرجستان امضاء شد و شرایط سفر به گرجستان برای گردشگران ایرانی بیش از پیش آسان شد.

انقلاب گل رز در سال 2003 میلادی

انقلاب گل رز در سال ۲۰۰۳ میلادی

از آنجا که هزینه ی سفر به گرجستان به نسبت سایر کشور های همسایه ایران که از مقاصد اصلی گردشگران ایرانی هستند،

بسیار پایین تر می باشد و هموطنان با کمترین هزینه، تجربه ی سفر به یک کشور اروپایی را خواهند داشت. امید است در سال های آینده روابط ایران و گرجستان در همه ی زمینه ها توسعه پیدا کند.

میخاییل ساکایشویلی در سال 2003 میلادی رییس جمهور گرجستان شد

میخاییل ساکایشویلی در سال ۲۰۰۳ میلادی رییس جمهور گرجستان شد

.

.

 

اقامت در گرجستان را با ما تجربه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *