اخبار جدید گرجستان

ساکاشویلی با زور وارد اوکراین شد

ساکاشویلی

میخائیل ساکاشویلی ، رئیس جمهور سابق گرجستان و فرماندار سابق منطقه اودسای اوکراین در پی مداخله هوادارانش توانست از مرز لهستان به زور وارد اوکراین شود. این در حالی است که اوکراین مرز خود را به روی قطار حامل وی بسته بود.

ساکاشویلی در حالی به اوکراین بازگشته که دولت این کشور شهروندی او را چندی پیش لغو کرد و احتمال دستگیری و استرداد او از اوکراین وجود دارد.

سا کاشویلی گفت، صدها تن از هوادارانش در مرز اوکراین پس از بسته شدن مرز این کشور به روی قطار حامل وی خشمگین شده سپس وارد صحنه شده و به شکلی ناگهانی او را از مرز رد کرده‌اند.

صدها تن از حامیان ساکاشویلی که اخیرا اعلام کرد از لهستان به اوکراین باز خواهد گشت در مرز اوکراین تجمع کرده و منتظر بازگشت او بودند و چند قانونگذار پارلمان اوکراین از جمله از “یولیا تیموشنکو” او را در این سفر همراهی می‌کردند.

ساکاشویلی تلاش داشت تا با قطار از مرز عبور کند اما قطار او ایستگاه شهر پرمیسل لهستان را ترک نکرد. زنی که مسئول این قطار اوکراینی بود، گفت به او دستور داده شد تا زمانی که ساکاشویلی از قطار پیاده نشده قطار را متوقف کند. ساکاشویلی بعد از آن تصمیم گرفت با اتوبوس به مرز برود و در این نقطه مرزبانان راه را به روی وی بستند و ترافیک خودروها را بند آوردند.

مقامات اوکراین اعلام کردند که این رئیس جمهور سابق گرجستان به طور غیرقانونی از مرز عبور کرده و در درگیری میان حامیان وی با مرزبانان اوکراین دست کم 16 مامور زخمی شدند.

ساکاشویلی در حال حاضر یک فرد بدون تابعیت محسوب می‌شود و در گرجستان تحت تعقیب قضایی قرار دارد. او در سال 2015 تابعیت گرجستانی خود را از دست داد اما بعد از آن توانست شهروندی اوکراین را به دست ‌آورده و فرماندار منطقه اودسای اوکراین شود.

پلیس اوکراین اعلام کرد که پرونده کیفری علیه ساکاشویلی را به جریان انداخته است. پلیس اوکراین امروز (دوشنبه) اعلام کرد که فرآیندهای کیفری علیه این رئیس‌جمهور سابق گرجستان به دلیل عبور غیرقانونی از مرز ‌آغاز شده است.

به گفته پلیس مرزی منطقه لووف، ساکاشویلی به طور غیر قانونی و بدون انجام تشریفات قانونی کنترل پاسپورت وارد اوکراین شده است که به همین خاطر پرونده‌ای جنایی برای وی گشوده شده است.

براساس قانون اوکراین ورود غیر قانونی از مرز تا ۵ سال حبس و مصادره وسایل نقلیه و یا هر وسیله دیگر ارتکاب به جرم در خاک اوکراین را به همراه دارد.

پیشتر دادستان گرجستان به دولت اوکراین حکم تعقیب، بازداشت و استرداد علیه ساکاشویلی را ارسال کرده بود.

ساکاشویلی در گرجستان به اتهام اختلاس ۵ میلیون دلار از صندوق‌های دولت، تحت تقعیب است وی در ماه مه ۲۰۱۵ به عنوان فرماندار منطقه اودسا منصوب شد و پس از آن شهروندی گرجستانی وی لغو و به جای آن شهروندی اوکراین را دریافت کرد.

پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهور اوکراین نیز در تاریخ ۲۶ ژوئیه با اعلام نقض قوانین کشورش توسط سا کاشویلی به دلیل دروغگویی درباره شهروندی خود اقدام به لغو شهروندی اوکراینی وی کرد.

همچنین گزارش شده که نام ساکاشویلی به پایگاه داده‌ای مشهور به پایگاه اطلاعاتی «دشمنان اوکراین» افزوده شده است. وب سایت اوکراینی مشهور به میروتورتس که به افشای اطلاعات شخصی «دشمنان اوکراین» مشهور است، نام ساکاشویلی را به پایگاه داده خود به دلیل عبور غیرقانونی از مرز اضافه کرده است.

ساکاشویلی بعد از بازگشت به اوکراین دولت را به تحریک مردم علیه خود متهم کرد. او در عین حال از مرزبانان اوکراینی به دلیل خویشتنداری و خودداری از توسل به خشونت تحسین کرد.

موفق باشید.

تماس با ما برای گرفتن اقامت در گرجستان و خرید ملک در آنجا

عضویت در کانال تلگرام ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *