اقامت ترکیه یا گرجستان

مهاجرت به گرجستان یا ترکیه

متاسفانه در شرایط فعلی و مشکلات اقتصادی ایران افراد بسیاری چه پیر و چه جوان در فکر مهاجرت بوده و زندگی در خارج از ایران را ترجیح می دهند و بسیاری سعی دارند از روش های مختلفی به اخذ اقامت کشورهای خارجی بپردازند و گاه برای افراد این سوال پیش می آید: مهاجرت به گرجستان یا ترکیه ؟

خوشبختانه در اطراف ایران، چندین کشور با امکانات رفاهی مناسب و ایده آل وجود دارد که می توان به واسطه این کشورها زندگی مناسب و خوبی را برای خود و خانواده تان فراهم نمایید.

دو کشور گرجستان و ترکیه به واسطه نزدیکی به ایران مهاجران ایرانی بسیاری را می پذیرند ولی با این وجود باید اطلاعات کافی درباره زندگی در گرجستان یا  ترکیه کسب نمایید که آیا زندگی در گرجستان یا ترکیه برای شما و خانواده تان مناسب است؟ آیا با زندگی در گرجستان یا ترکیه آینده خود و فرزندانتان را تضمین می‌نمایید؟ و…

قبل از مهاجرت و زندگی در گرجستان یا ترکیه یکی از موارد اصلی و اساسی آشنایی با آداب و رسوم، زبان، فرهنگ و در نهایت وضعیت اشتغال، سطح اقتصادی و هزینه های زندگی است که تمامی این مسائل سبب می شود تا شما برای همیشه زندگی در گرجستان یا ترکیه را به عنوان محل زندگی خود انتخاب نمایید.

 

آشنایی با موقعیت و آب و هوای کشور گرجستان و ترکیه

هر دو کشور گرجستان و ترکیه که از سمت شمال و شمال غربی به ایران نزدیک می باشند.

کشور گرجستان به عنوان یک کشور کاملا اروپایی و مدعی پیوستن به اتحادیه اروپا شناخته شده ولی ترکیه به عنوان یک کشور اوراسیایی در خاورمیانه ، تنها بخشی از آن جزو اروپا است که البته دورنمای پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا فعلا در هاله ای از ابهام قراردارد.

کشور ترکیه از نظر موقعیت جغرافیایی از سه طرف با دریای سیاه، دریای مدیترانه و دریای اژه محاصره گردیده است به همین دلیل از نظر آب و هوایی دارای پاییز و زمستان سرد و بارانی می باشد به همین خاطر است که بیشترین میزان توریست در فصل بهار و تابستان به کشور ترکیه سفر می نمایند.

البته ناگفته نماند درست است که بیشتر مرز کشور ترکیه با آب احاطه شده است ولی با این وجود با کشورهای ایران، سوریه، عراق، گرجستان، ارمنستان و بلغارستان هم مرز می باشد. پول رایج کشور ترکیه لیر بوده و زبان آن ها زبان ترکی استانبولی می باشد.

کشور گرجستان کجاست؟

کشور گرجستان از یک سو با دریای سیاه و از مرزهای دیگر با کشورهای ارمنستان، جمهوری آذربایجان، ترکیه و روسیه احاطه گردیده است. زبان مردم گرجستان زبان گرجی بوده و واحد پول رایج کشور گرجستان لاری می باشد.

آب و هوای کشور گرجستان مانند ایران چهار فصل و فوق العاده بوده و به همین دلیل است که افراد زیادی به زندگی در گرجستان بیشتر علاقه دارند. زیرا در یک زمان در کناره‌های دریای سیاه هوای تابستانی در میان نخل‌ها حکم فرماست؛ در تپه ماهورهای پایکوهی، رویش علف‌های تازه و گل‌های بهاری، همچنین در کوهستان، مه غلیظ همچون ابری که با ریزش برف و باران همراه‌ است وجود دارد!

 

آشنایی با دین و مذهب مردم گرجستان و ترکیه

کشور ترکیه با کشور ایران از لحاظ اعتقادات دینی دارای شباهت های زیادی بوده و می توان گفت که بیشتر جمعیت ترکیه (۹۰%) مسلمان بوده ولی به دلیل تعداد بالای مهاجرت به کشور ترکیه می توان ادیان دیگری را هم پیدا نمود ولی با این وجود که بیشتر مردم ترکیه مسلمان هستند ولی پیرو اهل سنت بوده و درصد بسیار کمی شیعه محسوب می شوند.

دین مردم گرجستان مسیحیت بوده و به دلیل آن که مردم گرجستان جزء اولین مردمانی بودند که مسیحیت را پذیرفته و در سراسر کشور خود گسترش دادند به همین دلیل دارای اعتقادات سفت و سختی بوده و بر روی دین مسیحیت بخصوص شاخه ارتدکس بسیار جدی و متعصب هستند. در کشور گرجستان هم مانند کشور ترکیه دین اسلام و مسلمان یافت می شود ولی بیشتر افراد دارای دین مسیحیت می باشند.

 

آشنایی با فرهنگ مردم ترکیه و گرجستان

به دلیل آن که بیشتر جمعیت ترکیه را افراد مهاجر تشکیل داده است به همین خاطر فرهنگ و سنت های مختلفی در کشور ترکیه پیدا می شود ولی با این وجود مردم ترکیه مردمانی خونگرم و مهمان نواز بوده و از لحاظ فرهنگی به ایرانیان بسیار شباهت دارند.

فرهنگ مردم در کشور گرجستان به عنوان یکی از غنی ترین فرهنگ های دنیا شناخته شده و فرهنگ غالب و عنصر اصلی فرهنگ مردم گرجستان فرهنگ قفقاز می باشد.

 

وضعیت اقتصادی و اشتغال در کشور گرجستان و ترکیه

برای خیلی از افراد سوال پیش می آید که از نظر اقتصادی و اشتغال زندگی در گرجستان یا ترکیه چه تفاوت هایی دارد؟

همانطور که می دانید علاوه بر آن که کشور ترکیه مهاجران بسیاری را می پذیرد با این حال توریست و گردشگران ایرانی بسیاری کشور ترکیه را برای تفریح و خرید انتخاب می نمایند و اصلی ترین صنعت و اقتصاد کشور ترکیه از راه توریست تامین می شود ولی با این حال اقتصاد کشور ترکیه بر پایه کشاورزی بوده و روز به روز بر تعداد کشاورزان ترکیه افزوده می شود و با صادرات این محصولات به چرخه اقتصادی کشورشان کمک می نمایند.

علاوه بر کشاورزی و توریست صنعت پوشاک هم در ترکیه بسیار مهم بوده و از قدیم الایام جنس کشور ترکیه به عنوان پوشاک مرغوب شناخته می شود.

برای زندگی در گرجستان یا ترکیه باید به عنوان یک فرد مفید برای دولت شناخته شوید تا اجازه اشتغال و کسب درآمد به شما داده شود. با وجود آن که هر ایرانی قصد مهاجرت و زندگی در گرجستان یا ترکیه را دارد به خوبی می داند باید مقداری سختی را تحمل نماید.

کشور گرجستان هم مانند کشور ترکیه دارای آب و هوای بسیار مناسبی بوده و همین امر سبب شده است که کشاورزی به صورت پیشرفته دنبال شود، علاوه بر کشاورزی صنعت گردشگری و معادن هم به اقتصاد این کشور کمک بزرگی کرده است و همین امر سبب می شود که کشور گرجستان به عنوان یکی از ثروتمندترین کشورهای جدا شده از شوروی سابق شناخته شود.

خوشبختانه در حال حاضر با توجه به مهاجرت بیش از حد ایرانیان به کشور گرجستان و همچنین خرید منزل و سرمایه گذاری در گرجستان سبب شده است که زندگی در گرجستان تا حدودی رونق گرفته و همین امر به اقتصاد کشور گرجستان کمک بزرگی کرده است.

 

هزینه زندگی در گرجستان و ترکیه

هزینه های زندگی کردن در هر کشور با کشور دیگری متفاوت بوده و همچنین هزینه های یک خانواده با خانواده دیگر فرق دارد و نمی توان گفت که به طور دقیق هر فرد یا هر خانواده ای اگر زندگی در گرجستان یا ترکیه را انتخاب نماید مبلغ مشخصی باید در ماه هزینه کند.

با این وجود که نمی توان مبلغ دقیقی اعلام نمود ولی هزینه زندگی در گرجستان یا ترکیه شباهتی به هم دارد که باید مبلغ مشخصی را هر ماه به عنوان کرایه خانه و هزینه ای به عنوان سوخت وسایل گرمایشی و سوخت اتومبیل اختصاص دهید.

برای آن که بتوانید در شهرهای ترکیه زندگی نمایید می توانید خانه های مبله اجاره کرده و یا خانه اجاره و خریداری کنید ولی در کشور گرجستان معمولا خانه مبله اجاره می نمایید و مانند کشور ترکیه دارای پول پیش نبوده و هزینه اجاره ماه به ماه پرداخت می گردد.

با این وجود باید گفت که هزینه زندگی در کشور گرجستان از ترکیه کمتر است ، و همین امر سبب افزایش میزان مهاجرت ایرانیان به گرجستان شده است.

 

سایر محاسن زندگی در گرجستان

  1. امنیت بالا در کشور گرجستان
  2. کشور گرجستان دارای دومین پلیس پاک دنیا
  3. قیمت بسیار پایین و ارزان حمل و نقل عمومی در کشور گرجستان به نسبت ترکیه
  4. وضعیت بسیار مناسب در ایجاد کسب و کار و سرمایه گذاری در گرجستان

 

سایر موارد قابل مقایسه بین ترکیه و گرجستان:

۱) میانگین ماکزیمم دما در استانبول ۱۹٫۷ و در تفلیس ۱۹ درجه سیلیسیوس می‌باشد.

۲) میانگین مینیمم دما در  استانبول ۱۲٫۶ و در تفلیس ۹٫۷ درجه سیلیسیوس می‌باشد.

۲) میانگین هزینه‌ی حمل و نقل عمومی در استانبول حدود $۵۰ و در تفلیس $۱۲ می‌باشد که تفاوت بسیار زیادی است.

۴) تعداد موزه‌‌ها در تفلیس حدود ۶۰ و در استانبول حدود ۴۸ موزه است.

۵) شهر استانبول دارای ۲ فرودگاه بین المللی و تفلیس دارای ۱ فرودگاه بین المللی است.

۶) از لحاظ میزان رطوبت شهر استانبول ۷۹% و شهر تفلیس ۶۷% رطوبت دارد.

۸) تفلیس دارای رودخانه است که به علت بزرگی طرفدار زیادی دارد.

 

امیدواریم متن فوق بتواند شما را در تصمیم گیری درباره مهاجرت به گرجستان یا ترکیه یاری نماید.

دانستنیهای گرجستان را در کانال تلگرام کوجورجیا دنبال کنید:

کانال تلگرام اقامت گرجستان

ربات تلگرام: https://t.me/CoGeorgia_bot

 

مطالب مرتبط:

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *