توسعه قانون اساسی دموکراتیک در گرجستان

رییس کمیسیون ونیز، جانی بوکیکشیو، می گوید هیچ توافقی سیاسی در زمینه توسعه قانون اساسی دموکراتیک در گرجستان وجود ندارد.

بوکیکشیو تاکید کرد که از تصمیم حزب حاکم گرجستان  ناامید شده است و به همین دلیل تصمیم گرفته شد که تأسیس سیستم انتخابات کاملا متناسب در سال  ۲۰۲۰ را تا سال ۲۰۲۴ به تاخیر بیندازد.

روند مسدود شدن توسعه قانون اساسی دموکراتیک در گرجستان

پس از کار کمیسیون قانون اساسی ایالتی و مشاوره با سازمان های غیر دولتی، احزاب مخالف، جامعه و کمیسیون ونیز ،جانی بوکیکشیو  اظهار داشت که اجرای قانون اساسی دموکراتیک در گرجستان امری ضروری است زیرا  گرجستان یک کشور اروپایی است که آرمان های اروپایی دارد و باید قانون اساسی براساس یک توافق داشته باشد و نه قانونی که تنها توسط اکثریت مجلس تصویب شود.

بوکیچیو پس از برگزاری جلسات با مقامات دولتی، رئیس جمهور، احزاب مخالف و سازمان های غیردولتی گفت:”من خیلی احساس ناامیدی می کنم. من  ساعت به ساعت این حس ناامید کننده را احساس می کنم و متأسفانه، اکنون در حال تجربه بحران هستید. من ناامیدم که توسعه قانون اساسی دموکراتیک در گرجستان مسدود شده است.  و ادامه گفت و گو بین طرفین برایم امکان پذیر نیست. با یکدیگر صحبت کنید ، این پیام من خواهد بود. »

به گفته وی، تمام طرف ها باید مسئولیت خود را به عهده بگیرند و بهترین کار را برای بهبود قانون اساسی دموکراتیک در گرجستان انجام دهند.

همچنین گفت”تمام احزاب مخالف از یک قانون اساسی دموکراتیک برای گرجستان حمایت می کنند. آنها بحران کنونی را درک می کنند و همه کارهای ممکن را برای غلبه بر آن انجام خواهند داد … گرجی ها باید بهترین تصمیم را برای ایجاد یک قانون اساسی خوب پیدا کنند. ”

او در جلسات اظهار داشت: “من از همه طرف ها می خواهم مسئولیتی را نشان دهند و همه چیز را برای بهبود قانون اساسی دموکراتیک در گرجستان انجام دهند.”

کمیسیون ونیز پیش نویس قانون اساسی گرجستان را حدود یک هفته پیش تصویب کرد و پس از تصویب آن توسط کمیسیون قانون اساسی تحت رهبری دولت، احزاب مخالف، سازمان های غیر دولتی و مباحثات در سراسر کشور شکل گرفت. این پیش نویس بیانگر این بود که که از سال ۲۰۲۰، گرجستان کاملا به سیستم انتخابات متناسب تبدیل خواهد شد.

با این حال، پس از آنکه کمیسیون ونیز ارزیابی مثبت خود را صادر کرد اعلام شد که تغییرات در سیستم انتخابات تا سال ۲۰۲۴ به تأخیر خواهد افتاد. این گام به دنبال انتقاد از سازمان های غیر دولتی، مخالفان و رئیس جمهور گرجستان بود. رییس جمهور مارگلاوآشویلی گفت که روند فعلی توسعه دموکراتیک گرجستان را به خطر می اندازد و باید بلافاصله معلق شود.

 

گئورگی کویریکاشویلی، وزیر امور خارجه گرجستان پس از دیدار با بوکیچیو، اظهار داشت که گرجستان قانون اساسی خواهد داشت که مدل حاکمیت پارلمانی و یک دولت موثرتر را تأمین خواهد کرد.

ایراکلی کوباخیدزه، رئیس پارلمان گرجستان ادعا می کند که “قانون اساسی گرجستان نه تنها قانون است، بلکه این سندی است که برای تضمین توسعه بلند مدت گرجستان در نظر گرفته شده است.”

موفق باشید

تماس با ما برای گرفتن اقامت در گرجستان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *