معرفی کشور گرجستان

معرفی کشور گرجستان و پایتخت آن

 

گُرجِستان به گرجی საქართველო

ساکارْتْوِلُ کشوری است در  معرفی کشور گرجستان منطقهٔ قفقاز اوراسیا که بین دریای خزر و دریای سیاه قرار دارد،این کشور که در سرحد آسیای غربی و اروپای شرقی واقع شده است .

همسایگان زمینی آن از شمال روسیه از جنوب ترکیه و ارمنستان و از جنوب شرقی و شرق جمهوری آذربایجان می باشند. مساحت گرجستان ۶۹٬۷۰۰ مترکیلومربع (۲۶٬۹۱۱ مایل‌مربع), و جمعیت آن در سال ۲۰۱۶ در حدود ۳٫۷۲ میلیون نفر بوده‌است. گرجستان یک جمهوری متمرکز، نیمه‌ریاستی است و حکومت آن از طریق دموکراسی نیابتی انتخاب می‌شود.

کشور گرجستان در منطقه استراتژیکی قرار گرفته به صورتی که از یک سو در تقاطع جاده تاریخی و کهن ابریشم که ارتباط بین شمال، جنوب ، شرق و غرب را میسر میکند و از سویی دیگر توسط دریای سیاه با کشورهای مجاور آن ، به وسیله تنـــــگه بُسفُر و داردانل با کشـــــور های مدیتــــرانه و به واسطـــه رودخانه دانــوب باکشور های شرقی و مرکزی اروپا مرتبط است و از همه مهمتر به وسیله تنگه جبل الطارق با کل جهان در ارتباط می باشد .

مردم بومی گرجستان

مردم گرجی مسیحی ارتدکس و پیرو کلیسای ارتدکس گرجی هستند. گرجی‌ها به زبان گرجی سخن می‌گویند که زبان رسمی کشور گرجستان است و باالفبای گرجی نوشته می‌شود که یکی از چهارده الفبای موجود در جهان می‌باشد.

دیرینگی زندگی انسان در گرجستان به ۱٬۸۰۰٬۰۰۰ (یک میلیون و هشتصد هزار) سال پیش می‌رسد که گروهی از انسان‌های نخستین موسوم به انسان گرجی در آن می‌زیسته‌اند. گرجستان یکی از قدیمی‌ترین کشورها و یکی از غنی‌ترین فرهنگ‌ها را داراست.

 

 معرفی کشور گرجستان

معرفی کشور گرجستان

آب و هوای گرجستان

سرزمین گرجستان از دید اقلیمی منحصر به فرد است، یعنی هر چهار فصل سال دیده می‌شود به طوری که در یک زمان در کناره‌های دریای سیاه هوای تابستانی در میان نخل هاحکم فرماست؛ در تپه ماهورهای پایکوهی، رویش علف‌های تازه و گل‌های بهاری، همچنین در کوهستان، مه غلیظ همچون ابری که با ریزش برف و باران همراه‌است وجود دارد.

اما کوه‌های قفقاز بزرگ همچون قازبگی و دیگر کوه‌ها، از برف ضخیم پوشیده شده‌اند. در مجموع آب و هوای گرجستان تابعی است از موقعیت جغرافیایی این سرزمین، توده‌های هوای اشباع شده از بخارات آب دریای سیاه از سمت غرب وارد دالان قفقاز و در گرجستان غربی باعث بارندگی متناوب می‌شود و با از دست دادن نسبتی رطوبت از رشته کوه‌های سورامی،مسختی و ارسیانی وارد گرجستان شرقی می‌شود.شاید به همین دلیل است که گرجستان شرقی بارندگی کمتری را دریافت می‌کند و آب و هوای آن خشک‌تر است

 معرفی کشور گرجستان

معرفی کشور گرجستان

پایتخت کشور گرجستان شهر تفلیس میباشد:

همان طور که می دانید شهر تفلیس بزرگ ترین شهر و پایتخت کشور گرجستان می باشد که در کناره رود کُر قرار دارد. با این حال، شهر چندان بزرگی نیست و وسعت آن ۶۹۷۰۰ متر مربع می باشد.

تفلیس را پادشاه امپراتوری باستانی ایبری در قرن پنجم میلادی بنا کرد. از آن زمان تا به حال، تفلیس در اغلب اوقات به عنوان پایتخت پادشاهان مختلف و بعدها جمهوری گرجستان شناخته می شد. در طی سال های ۱۸۰۱ تا ۱۹۱۷ و به هنگامی که گرجستان تحت فرمان روایی روسیه قرار داشت، تفلیس به عنوان مقر نایب السلطنه امپراتوری شناخته می شد که بر کل منطقه قفقاز تسلط داشت.

شهر تفلیس از لحاظ جغرافیایی در قاره آسیا قرار دارد، اما مواردی چون دین مسیحیت این کشور و قرار داشتن در حکومت شوروی باعث شده تا گرجی ها خود را متعلق به کشوری اروپایی بدانند. همچنین شرکت گرجستان در رویدادهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی اتحادیه اروپا، این مسئله را روشن تر می کند.

از آن جا که تفلیس در میان دو قاره آسیا و اروپا واقع و درست در تقاطع راه های مهم تجاری تاریخی قرار داشته، همواره در طی تاریخ مورد طمع و رقابت امپراتوری های مختلف واقع می شد. امروزه اما موقعیت جغرافیایی شهر تفلیس، جایگاه شهر را به عنوان مسیر استراتژیک و مهمی برای انرژی جهانی و تبادلات تجاری تضمین می کند.

شمایل تصویری تاریخ تفلیس را در معماری شهر می توان جستجو کرد. سازه های تفلیس ترکیبی از معماری قرون وسطایی، کلاسیک، آسیای میانه، هنر نو، استالینیستی و ساختمان های مدرن و جدید است.

زبان مردم تفلیسگرجی است ولی اکثر مردم زبان روسیه را هم صحبت میکنند و جمعیت تحصیل کرده آنها با زبان انگلیسی هم کاملا آشنا هستند.پول رایج در تفلیس لاری گرجی میباشد که  هر ۱ لاری به ۱۰۰ تتری تقیسم میشود.

موقعیت اقتصادی: تفلیس مرکز تجاری کشور گرجستان است و از وضعیت اقتصادی بسیار خوبی برخوردار است. منابع درآمد این شهر مواردی چون: صنعت، کشاورزی و گردشگری است.

سوغات شهر: کانتاسی (جام نوشیدنی ساخته شده از شاخ)، چاقوهای دست ساز، پاپاکی : نوعی کلاه های پشمی بزرگ و منسوجات دست باف.

 معرفی کشور گرجستان

معرفی کشور گرجستان

 

وضعیت بهداشت: 

از جمله مکان هایی با تجهیزات پزشکی استاندارد و دکترهای انگلیسی زبان می توان به CITO، IMSS و MediClub Georgia اشاره کرد. داروخانه های بسیاری در سطح شهر دیده می شود که اغلب با عنوان «Apotheka» تابلو دارند.

یکی از داروخانه های زنجیره ای و ۲۴ ساعته شهر تفلیس Aversi می باشد که بیش از ۱۰۰ شعبه در شهر تفلیس دارد. استفاده از بیمه مسارفتی برای همه مسافران توصیه می شود. همچنین خوب است برخی از داروهای لازم را همراه خود ببرید، اما حتما پیش از سفر قانونی بودن ورود دارو ها را کنترل کنید.

آب و غذا: در برخی منابع گفته شده که آب شهر تفلیس سالم نیست در حالی تجربه مسافران و گردشگرانی از نقاط مختلف دنیا که به مدت طولانی در این شهر بوده اند،

خلاف این گفته است و مشکلی در سلامت ایشان ایجاد نشده است.

در هر حال اگر نسبت به این قضیه حساسیت دارید، بهتر است ریسک نکیند و از آب جوشیده و معدنی استفاده کنید. آب جوشیده در بسیاری از مکان ها در دسترس است.

شیر و لبنیات این شهر پاستوریزه و سالم اند. تنها از گوشت، ماهی و سبزیجاتی استفاده کنید که به خوبی پخته شده باشد و حتما پوست میوه ها را پیش از خوردن بگیرید.

وضعیت ادامه تحصیل: 

به طور کلی در تفلیس ۱۷ مجموعه آمورش عالی و دانشگاه وجود دارد.

چندین دانشگاه معروف پزشکی در تفلیس وجود دارد که در آن میان و در حال حاضر بزرگ ترین و بهترین دانشگاه پزشکی قفقاز با نام (TSMU) نیز در این شهر است.

از دیگر دانشگاه های قابل توجه و معتبر تفلیس می توان به TSU (قدیمی ترین دانشگاه منطقه قفقاز) و GTS (بزرگ ترین دانشگاه فنی گرجستان) اشاره کرد.

بزرگ ترین دانشگاه خصوصی گرجستان، «دانشگاه گرجستان» نام دارد که بیش از ۳۵۰۰ دانشجو بین المللی و محلی دارد. علاوه بر تمام موارد، چندین دانشگاه فارسی زبان نیز در شهر تفلیس وجود دارد که از آن جمله می توان به دانشگاه دولتی تفلیس، انستیتو آسیا و آفریقا، دانشگاه تربیت معلم تفلیس، دانشکده ادبیات دانشگاه دولتی کوتایئسی و انستیتو نسخ خطی اشاره کرد.

برای تحصیل در تفلیس می توانید اقامت تحصیلی داشته باشید که برای آن کارتی یک ساله صادر می شود و در صورت تقاضا تمدید می شود.

فرودگاه بین المللی تفلیس

شهر تفلیس تنها یک فرودگاه دارد که آن، فرودگاه بین المللی تفلیس است. این فرودگاه، مهم ترین فرودگاه کشور گرجستان بوده و در ۱۷ کیلومتری جنوب شرقی شهر تفلیس قرار دارد. میزان مسافرانی که در سال ۲۰۱۵ یه این فرودگاه رفت و آمد داشتند، ۵۴۷,۱۵۰ نفر بوده اند و در کل این فرودگاه بین المللی گنجایش جا به جایی ۲.۸ میلیون مسافر را دارد.

 

از جاذبه های گردشگری تفلیس می توان به مجسمه جرجیس در میدان آزادی تفلیس – پارک ریکه تفلیس –  پل صلح تفلیس – خیابان باراتاشویلی تفلیس  – باغ گیاه شناسی تفلیس – رود متکواری تفلیس – قلعه ی نارلیکا در بافت قدیمی تفلیس  کلیسای جامع تثلیث تفلیس-  پارک آبی تفلیس  – کاخ ریاست جمهوری تفلیس – مجسمه مادرتلاوی (TELAVI) – سیقناقی (SIGHNAGHI) – گوری (GORI) – اوپلیستیخه  متسختا می توان نام برد.

 

معرفی کشور گرجستان

معرفی کشور گرجستان

برای کسب اطلاعات در مورد اقامت در گرجستان با کارشناسان ما در تماس باشید .

۰۰۹۹۵۳۲۲۲۳۸۵۳۸

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *