روابط ترکیه و گرجستان

طی جلسه ای میان مقامات کشور گرجستان و ترکیه ، توافق نامه ای با هدف گسترش روابط ترکیه و گرجستان به منظور همکاری های بیشتر در زمینه های مختلف از جمله حمل و نقل، تجارت، گردشگری و اقتصاد امضا شد.
هفت وزیر ترکیه به رهبری بن علی یلدیریم (Binali Yıldırım) که نخست وزیر ترکیه است در روز سه شنبه ۲ خرداد به تفلیس سفر کردند و به بحث در مورد همکاری های استراتژیک با مقامات گرجستان پرداختند تا همکاری ها و روابط ترکیه و گرجستان عمیق تر شود.
هر چند که روابط ترکیه و گرجستان پیشینه ای قدیمی دارد و روز سه شنبه بیست و پنج امین سالگرد روابط دیپلماتیک بین گرجستان و ترکیه بود که در این روز مواففت نامه ای با هدف همکاری های بیشتر میان این دو کشور امضا شد.

شرح همکاری های روابط ترکیه و گرجستان

طی یک نشست چهره به چهره ، گئورگی کویریکاشویلی (Giorgi Kvirikashvili) نخست وزیر گرجستان و بن علی یلدریم نخست وزیر ترکیه بر این تاکید کردند که گرجستان و ترکیه با هم رابطه بسیار نزدیک و دراز مدت دارند و همکاری ها باید افزایش یابد.
میان مکالمات سران دو کشور درباره همکاری های عمیق تر و نتیجه گرا در جهات مختلف بحث شد و به همکاری نزدیک در اجرای پروژه راه اندازی راه آهن باکو- تفلیس- قارص که قرار است جزء برنامه های آینده این دو کشور باشد تاکید ویژه شد.

دو طرف مورد بحث ، بیشتر بر تعمیق همکاری های اقتصادی تاکید کردند و بیان کردند که برگزاری انجمن جاده ابریشم گرجستان یک زمینه موفق برای بحث در مورد افزایش حمل و نقل، تجارت و همکاری های اقتصادی خواهد بود.

در این جلسه مقامات شورای گرجستان و ترکیه برای همکاری راهبردی خود چندین توافقنامه مهم را از جمله ایجاد یک کمیسیون اقتصادی و تجاری مشترک بین گرجستان و ترکیه را امضا کردند.
امضای یک تفاهم نامه همکاری برای افزایش امنیت سایبری بین گرجستان و ترکیه و گسترش حمل نقل دریایی و ریلی میان این دو کشور هم جرء توافق نامه های مهم این نشست بود.
موفق باشید
تماس با ما برای اقامت در گرجستان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *