دانستنی های گرجستان

جاذبه های دیدنی تفلیس

جاذبه های دیدنی تفلیس

کشور زیبای گرجستان دارای مناظر طبیعی است که جزو بی‌نظیرترین مناظر دنیا است. بهار و تابستان بهترین زمان برای سفر به شهرهای زیبای تفلیس و باتومی هستند.

برترین جاذبه های دیدنی تفلیس به همراه آدرس های مربوطه به شرح زیر می باشد:

 

۱-دریاچه لیسی (Lisi Lake)

دریاچه‌ی لیسی در فصل بهار از برف‌های آب‌شده کوه‌های اطراف پر آب می‌شود. وجود پوشش گیاهی زیبای اطراف آن سبب جذب گردشگران به این مکان زیبا می‌شود.

قرار گرفتن بوته‌ها و درختان سبز در کنار آب آبی و آرام دریاچه لیسی هارمونی زیبایی پدید آورده است. در این دریاچه پرورش ماهی انجام می‌شود. این دریاچه که در کناره دره کوه کورا در شمال غربی تفلیس قرار دارد.

دریاچه لیسی یکی از محبوب‌ترین مکان‌های گردشگری گرجی‌ها در تابستان است که برای ماهیگیری و قایق‌سواری به آنجا می‌روند.

پرندگان زیبایی در فصول گرم سال به کنار این دریاچه کوچ می‌کنند و در آنجا زندگی می‌کنند.

آدرس: Kura River valley

 

۲-کلیسای سیونی (Sioni Church)

یکی از آثار تاریخی زیبای تفلیس کلیسای سیونی است که در بخش قدیمی شهر تفلیس و در کنار رودخانه کورا قرارگرفته است. این کلیسا بارها بر اثر جنگ یا بلایای طبیعی مانند زلزله آسیب‌دیده و تخریب‌شده است ولی بنای آن را تعمیر کردند.

آدرس: ۳ Sioni St, T’bilisi, Georgia

 

۳-معبد متاتسمیندا (Matsminda Pantheon)

متاسمیندا در گرجی به معنای مریم مقدس است این معبد در کوهستانی به همین نام قرارگرفته است. این معبد در سال ۱۹۲۹ به‌منظور برگزاری جشن‌ها و مراسم‌ها ساخته شد. مردم گرجستان احترام خاصی برای این معبد قائل هستند چرا که بسیاری از بزرگان، هنرمندان، نویسندگان، قهرمانان ملی، دانشمندان و افراد معروف در خاک آن آرمیده‌اند. اولین چیزی که به هنگام بازدید از معبد توجه شمارا جلب خواهد کرد آرامش عمیقی است که بر آن حاکم است. برای رفتن به این معبد زیبا می‌توانید از تاکسی یا قطار برقی استفاده کنید. جاده‌ای پله‌ای زیبایی نیز برای رسیدن به معبد متاتسمیندا در نظر گرفته‌شده است.

آدرس معبد: Mtatsminda Pantheon, Mama Daviti Rise, Tbilisi, Georgia

 

۴-مجسمه کارتلیس ددا یا بانوی مقدس (Kartlis Deda)

مجسمه کارتلیس بانویی شمشیر به دست را نشان می‌دهد که این مجسمه که در سال ۱۹۵۸ در ارتفاعات اطراف تفلیس بناشده است و نماد این شهر محسوب می‌شود. ارتفاع مجسمه کارتلیس ۲۰ متر است و از بیشتر مکان‌های شهر تفلیس قابل‌رؤیت است. این مجسمه نمای زنی است که در یکدست شمشیر و در دست دیگر کاسه‌ای گرفته است. گرجی‌ها شمشیر را نماد دفاع و کاسه را نماد پذیرایی از دوستان می‌دانند.

آدرس مجسمه کارتلیس ددا: Sololaki St, T’bilisi, Georgia

 

۵-دژ ناریکلا (Narikala Castle)

این دژ نظامی در زمان شاه‌عباس و به دستور ایشان به‌منظور دفاع از شهر تفلیس ساخته‌شده است. وجود طبیعت زیبای اطراف دژ ناریکلا سبب جذب گردشگران زیادی به این منطقه می‌شود. در کنار این دژ قلعه‌ای دیدنی و زیبا قرار دارد که برای رسیدن به آن تله‌کابین قرار دارد. تماشای این دژ زیبا در شب به سبب نورپردازی‌های انجام‌شده، لذت بیشتری برای علاقه مندان به عکاسی دارد.

آدرس دژ ناریکالا: Narikala Hill, Georgia

 

۶-شهر سنگی اوپلیستیخه (Uplistsikhe)

با سفر به شهر زیبای تفلیس می‌توانید بزرگ‌ترین شهر سنگی دنیا را نیز مشاهده کنید. “اوپلیس” به معنای معبد خدایان است و این شهر محل دین پیکانیزم در قرون‌وسطی بوده است. این شهر درگذشته یکی از مهم‌ترین مراکز سیاسی و مذهبی کشور گرجستان بوده است. شهری سنگی که آمفی‌تئاتر، کلیسا، داروخانه، بازار و معابدی زیبا و تاریخی در آن وجود دارد.

ساعت بازدید از شهر سنگی اوپلیستیخه تفلیس : ۱۰ صبح تا ۵ بعد از ظهر

 

۷-موزه استالین گرجستان (Gori Stalin Museum)

این موزه سالن‌های مختلفی دارد که هرکدام به دوره‌ای از زندگی استالین اختصاص دارد. استالین در زمان قدرت خود بر روسیه ظلم بسیاری به مردم کرده و بسیاری را کشته است. استالین در زمان حیات خود چند ماه در این ساختمان سکونت داشته است. وسایلی مانند تخت خواب، حوله، وسایل شخصی، لباس نظامی، نامه‌های نوشته‌شده توسط استالین، عکس‌های وی و پوتین‌های افسری‌اش در این موزه دیده می‌شوند.

هر سالن به‌جای خود جذابیت زیادی دارد و بازدیدکنندگان را با خود به دوران جنگ می‌برد.

آدرس موزه استالین تفلیس: Stalin Ave, Gori, Georgia

 

۸-میدان آزادی تفلیس (Liberty Square)

بنای میدان آزادی در حدود ۲۰۰ سال قبل به سبک نئوکلاسیک ساخته‌شده است. این میدان در زبان گرجی “تاویسوپلبیس” نامیده می‌شود. میدان آزادی دوره‌های متفاوتی از تاریخ گرجستان را دیده است و شاهد خوبی برای تغییر دولت‌ها و حکومت‌ها در این کشور بوده است.

تا قبل از جدایی گرجستان از روسیه مجسمه لنین در آن قرار داشت ولی در سال ۱۹۹۱ و پس از استقلال این کشور مجسمه جرجیس مقدس (St. George) در آن قرارگرفته است. خیابان‌های اصلی تفلیس به این میدان می‌رسند این خیابان‌ها عبارت‌اند از لئوندیز، گالاکسن، راستاولی، لسلیدز، شالوادادیانی و پوشکین.

آدرس میدان آزادی تفلیس: Freedom Square, Tbilisi, Georgia, geogri leonidze S.t

 

۹-ساحل اورکی (Ureki)

ساحل اورکی یا ساحل سحرآمیز در فاصله ۶۰ کیلومتری بندر باتومی قرارگرفته است. بومیان این منطقه معتقدند وجود مواد معدنی خاصی سبب شده است تا شن‌های قهوه‌ای و خاکستری‌رنگ این ساحل خاصیت شفابخشی داشته باشند. بسیاری از بیماری‌ها را درمان می‌کند.

 

دانستنیهای گرجستان را در کانال تلگرام کوجورجیا دنبال کنید:

کانال تلگرام اقامت گرجستان

ربات تلگرام: https://t.me/CoGeorgia_bot

 

مطالب مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *