خط لوله گاز ترانس خزر

حمايت سياسي” تفليس” از طرح خط لوله گاز ترانس خزر

وزیر انرژی گرجستان (  ایلیا الوشویلی ) در همایش بین‌المللی نفت و گاز ترکمنستان، حمایت سیاسی دولت متبوعش از طرح خط لوله گاز ترانس خزر تایید کرد.

این مقام عالی رتبه دولت گرجستان خاطرنشان کرد: گرجستان کشور مطمئن از نظر ترانزیت حامل‌های انرژی منطقه به خصوص حوزه دریای خزر به اروپا می‌باشد و در این زمینه با توجه به فعالیت چند طرح موفقیت‌آمیز و نیز طرح‌های خطوط انتقال نفت و گاز از طریق خاک این کشور که در دست اجرا است به خصوص پروژه‌های «کریدور جنوب»، از تجربه موفقی برخوردار می‌باشد.

پروژه خط لوله گاز ترانس خزر قرار است بخشی از گاز ترکمنستان و کشورهای آسیای مرکزی را از بستر دریای خزر به اروپا منتقل کند، بیش از 14 سال پیش با حمایت و همکاری اتحادیه اروپا و آمریکا و به منظور رقیبی برای مسیر ایران و روسیه مطرح شد و هر از چند گاهی در همایش و ملاقات‌های در سطوح مختلف بین مقامات اتحادیه اروپا و کشورهای حوزه دریای خزر به خصوص ترکمنستان و جمهوری آذربایجان مطرح می‌شود.

احداث خط لوله گاز ترانس خزر با طول 300 کیلومتر از طریق ته دریای خزر بین ترکمنستان و آذربایجان در نظر گرفته است. این خط لوله گازی به «کریدور جنوبی گاز» متصل خواهد شد.

پروژه«نابوکو»، خط لوله «ترانس ادریاتیک»، خط لوله «جریان سفید»، پروژه« ITGI» (خط لوله گاز ترکیه-یونان-ایتالیا) شامل پروژه‌های «کریدور جنوب» هستند.

« کریدور جنوب» پروژه‌ای برای گسترش مسیرهای ورود گاز و به تبع آن تامین امنیت انرژی اتحادیه اروپا در نظر گرفته شده و به همین خاطر از اهمیت بسزایی برای اروپا برخوردار است.

طول خط لوله گاز ترانس خزر حدود 2 هزار کیلومتر خواهد بود و تلاش ترکمنستان و مقامات اتحادیه اروپا برای احداث خط لوله جدید در حالی است که به اعتقاد کارشناسان، طرح خط لوله ترانس خزر، مایه نگرانی است، زیرا ممکن است به محیط زیست این پهنه آبی مهم صدمه جبران ناپذیری وارد کند.

مقامات روسیه بارها از تلاش جمهوری آذربایجان و ترکمنستان برای احداث خط لوله ترانس خزر انتقاد کرده و آن را اقدامی غیرعاقلانه دانسته‌اند.

برخی از کارشناسان منطقه معتقدند در صورت بروز هر نوع حادثه‌ای برای خط لوله مذکور، تمام آب‌های این دریا تحت تاثیر قرار خواهد گرفت لذا باید چنین طرح‌هایی با هماهنگی و توافق تمام کشورهای ساحلی اجرا شود.

از سوی دیگر طرح احداث خط لوله گازی ترانس خزر به علت مخاطرات زیست محیطی منطقه با مخالفت روسیه و ایران مواجه شده است.

همچنین ایران و روسیه معتقدند هرگونه اقدام برای احداث خط لوله نفت و گاز در دریای خزر قبل از تعیین رژیم حقوقی جدید دریای خزر نقض مقررات و حقوق بین‌الملل محسوب می‏‌شود.

 

برای اطلاعات در مورد شرایط اقامت گرجستان با کارشناسان ما در تماس باشید .

كانال كوجورجيا(اقامت گرجستان)

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *