کریسمس در گرجستان

کریسمس در گرجستان

آئین و نحوه جشن گرفتن کریسمس در گرجستان

مردم زنده دل و شاد گرجستان به بهانه های مختلف چه ملی و چه مذهبی جشن های با شکوهی بر پا می کنند .از مهم ترین جشن ها جشن سال نو میلادی ( کریسمس ) از ۱۵ دسامبر تا ۱۵ ژانویه ، جشن علیلو ۱۵ روز پس از سال نو که ریشه ملی و مردمی دارد ، کارناوال سنتی ، رقص با لباس های محلی به صورت جمعی که مناظر زیبایی می آفریند ماهیت آداب و رسوم جشن های سال نوی میلادی گرجستان را شامل میشود که بطور کامل شرح میدهیم.

گرجستان یکی از مقاصد گردشگری محبوب بین ایرانیان است. در آستانه ی شب سال نو و کریسمس، این کشور می تواند میزبان خوبی برای گذراندن لحظاتی شاد باشد.

شب سال نو یک تعطیلات طولانی مدت و قابل توجه در سراسر جهان است. با این حال، برخلاف غرب که کریسمس برایشان اهمیت ویژه دارد، مردم گرجستان جشن های اصلی را در روز سال نو و روز Bedoba روز شانس برگزار می کنند. روز شانس، روز دوم ژانویه است که طبق باورهای مردم این منطقه، مشخص می کند شما بقیه ی سال را چگونه سپری می کنید.

Tamila Tsagareishvili یک قوم شناس باتجربه است که می­گوید: ماهیت آداب و رسوم جشن های سال نوی میلادی گرجستان، مستقیما با تنوع سنت های این منطقه ارتباط دارد.

در غرب گرجستان، سال نو کالاندا (Kalanda) خوانده می شود، در حالی که در مناطق کوهستانی Svaneti از آن با عنوان زومخا (Zomkha) و در کارتلی، با عنوان Abramiani یاد می شود. تمام مردم گرجستان با تیراندازی به سال نو خوشامد می گویند. چیچیلاکی (Chichilaki) درخت تزئین شده ی کریسمس است که از آن به عنوان بخش جدایی ناپذیر سنت سال نو و کریسمس در گرجستان باستان یاد می شود. اگر در شب سال نو در تور تفلیس شرکت کردید، حتما در هر گوشه از این شهر چیچیلاکی ها را می بینید که به شما خوشامد می گویند و نوید سال جدید را می دهند.

در شب سال نو، بزرگ خانواده چیچیلاکی و یک سینی پر از میوه ها و شیرینی های گرجی می آورد. بعدا نان با عسل جای خود را به Gozinaki شیرینی خوشمزه که از گردو و عسل تهیه می شود و از اساسی ترین خوراکی های مورد نیاز شب سال نو محسوب می شد داد.

پدر خانواده صبح با صدای آواز خروس از خواب بلند می شود و دست هایش را در چشمه ی آب گرم شسته و با شیشه ای پر از چیچیلاکی، که با انار، سیب، نان و شکلات تزئین شده، به خانه برمی گردد. طبق قواعدی که وجود دارد، پدر باید ۳ بار در بزند. سپس اعضای خانواده می پرسند: «چه چیزی آورده ای؟» و پدر تمام چیزهای خوب و دلخواه را می شمارد. یک قافیه و ریتم خاصی هم وجود دارد که تقریبا شبیه این است: «من وارد می شوم، رحمت خداوند بر شما، بگذارید پای من، رد پای فرشته ها باشد.» پدر به همه ی اعضای خانواده سال نو را تبریک می گوید و آن ها نیز به او تبریک می گویند؛ سپس او گندم را در سراسر اتاق پخش می کند و اینچنین می گوید: «امیدوارم این رفاه، صلح و آرامش و محصول خوبی از گندم برایمان بیاورد.» این شخص (که عموما باید یک مرد باشد)، Mekvle نامیده می شود.

در Guria نیز این مراسم برگزار می شود. در این منطقه، Mekvle معمولا پسر کوچکی است که مردم بر این باور هستند که شادی، موفقیت، خوشحالی و ثروت می آورد Mekvle اصلی معمولا یک دوست یا یکی از نزدیکان خانواده است که در شب سال نو یا نزدیک سحر، مهمان خانواده می شود.

در دیگر بخش های گرجستان نیز چیچیلاک رواج دارد. در Svaneti، مردم محلی با خم کردن تنه ی درخت بلندی به سمت زمین و بستن آن، به نیابت از شخصی که فوت کرده، کمان درست می کنند. آن ها این کمان را با چیزهای مختلف تزئین می کنند. باور بر چیچیلاکی و گونه های مشابه درختان، ریشه در درخت زندگی و ایده های مرتبط با باروری دارد. باورهای مشابهی را می توان در فرهنگ بسیاری از مردمان اروپا نیز یافت.

در شرق گرجستان نیز سال نو با شادی و شور همراه است. آن ها نان زنجبیلی گرجی (به شکل انسان) به نام باسیلا و دونات های مختلف درست می کنند. بزرگترین مرد خانواده یک سینی را پر از کلوچه ها و باسیلا می کند. سینی سال نو Abramiani نامیده می شود Mekvle ۳ بار دور خانه دور می زند، شمع در دست می گیرد و سپس وارد می شود؛ وی به سمت شومینه می رود و می گوید: برای من به اندازه ای که اینجا شعله ی آتش است، گاو نر و ماده بیاورید.

در تقویم جشنواره های گرجستان، اهمیت زیادی به شب و روز کریسمس داده شده است که در آن رسم و رسوم خاص و فوق العاده ای وجود دارد و مراسم های متنوعی برگزار می شود. در گذشته در گرجستان، کریسمس را در ۲۵ دسامبر نیز جشن می گرفتند که از متن سرود کریسمس این امر مشهود است. به طور سنتی، در شب کریسمس، هر خانواده نوعی غذا به نام کورکوتی (Korkoti ) می پزد که از گندم، گردو و کشمش تهیه می شود که به آن حلیم کریسمس می گویند.

این روز تعطیل است و دوخت و دوز یا بافتن چیزی، ممنوع است. زنان مسن از خدا برای اعضای خانواده ی خود، عمر طولانی مسالت می کنند و سپس شروع به آماده کردن مقدمات کریسمس می کنند. زنان نان های محلی، پای، lobianis  پای که از لوبیا تهیه می شود و شیرینی های کریسمس می پزند.

پای های کریسمس از اصلی ترین ویژگی های کریسمس در گرجستان است. در Guria منطقه ای در غرب گرجستان، مردم پای کریسمس را به شکل هلال ماه درست می کنند که مواد تشکیل دهنده ی آن نیز آرد گندم، تخم مرغ آب پز و پنیر است. همچنین این پای ها به تعداد اعضای خانواده پخته می شود. در این مناطق شیرینی هایی به اسم شیرینی سرنوشت پخته می شود که مردم بر این باور هستند که کسی که از این شیرینی ها می خورد، سال خوبی خواهد داشت.

صبح روز کریسمس، مردم گرجستان نان، پنیر و کورکوتی می خورند، خینکالی (khinkali) می پزند و با آب مقدس، ناهار کریسمس می پزند.

سال نو یکی از مناسبت هایی است که در سراسر جهان جشن گرفته می شود و هیچ سال جدیدی بدون خرید آغاز نمی شود. بهترین زمان برای خرید در تفلیس در طول این جشن در سال نو است. تقریبا تمام مراکز خرید تجاری، تخفیفات مناسبی برای جشنواره های فصل کریسمس و سال نو دارند. اگر در این زمان از سال، در تورهای گرجستان شرکت کردید، حتما سری به مراکز خرید زده و از تخفیف های شگفت انگیز آن ها استفاده کنید. در خیابان ها قدم بزنید و امیدوار باشید تا بهترین کالاها را با بهترین قیمت بخرید.

بهترین مکان برای شروع خرید، خیابانی در مرکز تفلیس به نام خیابان مارجانیشویلی (Marjanishvili) است. برای رفتن به این خیابان انواع وسایل حمل و نقل عمومی در دسترس است. البته جاهای زیادی برای خرید در گرجستان وجود دارد….

در پایان می خواهیم برایتان چند دلیل بیاوریم که طبق آن ها می توانید کریسمس و سال نوی میلادی را در گرجستان گذرانده و تجربه ی فوق العاده خوبی به دست آورید:

۱.میز سال نو نه خیلی غذاهای سالم دارد و نه خیلی غذاهای ناسالم! غذاهای گرجستانی همیشه طبیعی هستند و تمام ادویه ها و مواد به کار رفته در آن ها، طعم فوق العاده ای دارند. اما باید این را نیز در نظر گرفت که در جشن ها، میز گرجستانی ها بیش از اندازه غذاهای مختلف دارد. پرخوری سر میز شام سال نو در گرجستان بسیار آسان است و می توانید هر نوع غذایی که دل تان می خواهد نوش جان کنید!

۲. در هیچ کجای دیگر دنیا نمی توانید سخنان بسیار زیبا و آرزوهای خوب به اندازه ی گرجستان بشنوید. مردم اینجا می گویند که آرزوهای بی ریا و صادقانه به واقعیت تبدیل می شوند؛ تصور کنید چنین آرزوهایی در شب سال نو یا کریسمس باشد. تصور کنید که در چنین سرزمین پرمهری که مردم آن به مهربانی و مهمان نوازی شهرت دارند، چقدر بازخوردهای خوب دریافت می کنید.

۳. شما در گرجستان ترکیبی زیبا از آفتاب، سرمای زمستان و برخوردی صمیمی از مردم را می بینید.

۴. زمان آن فرا رسیده است که نوع دیگری از سنت های کریسمس را ببینید. چیچیلاکی، همان طور که اشاره شد، نوعی درخت کریسمس است که به اهالی گرجستان اختصاص دارد. این درخت در پایان تعطیلات سوزانده می شود و با سوختن آن، تمام مشکلات از بین می رود. این فوق العاده نیست که از شر هر چیز بدی خلاص شوید و شروع خوبی داشته باشید؟

۵. وسعت کم گرجستان این امکان را برای شما فراهم می کند که هر روز از تعطیلات سال نو را در مکان های مختلفی سپری کنید: تفلیس و موزه های آن و حمام های تاریخی اش؛ باتومی و نوشیدن قهوه در شن های گرم و کوه های پربرف زیبا Svaneti و مرتفع ترین رستوران گرجستان در ارتفاع ۳۲۰۰ متری، برج های قرون وسطایی، گنجینه هایی که از دست مهاجمان پنهان شده و مناظر فوق العاده زیبا و نفس گیر آن؛ صومعه ها و هتل هایی با چشمه های آب گرم در Kakheti؛ آب های معدنی و هوای شفابخش Borjomi و Bakuriani.

گرجستان همواره از خوشحال کردن و شگفت زده کردن میهمانان خود لذت می برد.

 

کریسمس در گرجستان

 

برای کسب اطلاعات در مورد اقامت در گرجستان با کارشناسان ما در تماس باشید

۰۰۹۹۵۳۲۲۲۳۸۵۳۸

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *