دانستنی های گرجستان

پوشش مردم گرجستان

پوشش مردم گرجستان

پوشش مردم گرجستان

مردم در گرجستان چطور لباس می پوشند و چقدر به مد یا شبیه مدلها شدن اهمیت میدهند؟  آیا هنوز لباس های سنتی می پوشند؟

این ها مواردی است که برای بسیاری از افراد که تا کنون به گرجستان سفر نکرده اند پیش می آید.

در این مقاله به توضیحاتی از جامعه امروز گرجستان و پوشش مردم گرجستان می پردازیم:

آنچه که واضح است این است که جز در مراسم سنتی گرجستان، در سایر موارد، لباس سنتی بر تن مردم گرجستان نخواهید دید.

پسرهای گرجستان 

پسران گرجستان در چند کلمه : لباس اسپرت و دست در جیب.
مردان گرجستان اهل کت و شلوار پوشیدن و کراوات زدن نیستند، حتی در محل کار. اندک افرادی هم که کراوات میزنند و کت و شلوار می پوشند در محلهایی کار میکنند که پوشیدن لباس رسمی الزامی است وگرنه اگر از خود این افراد سئوال کنید بعید میدانم این پوشش را بطور اختیاری انتخاب کرده باشند. داشتن کیف دستی هم مورد علاقه آقایان نیست، حتی بسیاری از دانشجویان هم کیف دستی ندارند. بنظر میرسد پسرها در گرجستان دوست دارند دستشان آزاد باشد.

پوشش مردان گرجستان

دانشگاه دولتی تفلیس

 

ده سال پیش اگر به گرجستان می آمدید، تقریبا مردها همه کاپشن و شلوار مشکی برتن داشتند اما حالا اقایان هم دارند به سوی رنگ گرایش پیدا می کنند. سیمون ماچابلی جوانی که با لباسهای دست دوز در جشنواره مد لباس شرکت کرده است به خبرنگار جورجین دیلی می گوید که می خواهد بسوی رنگهای روشن برود، نوعی اعتراض علیه رنگ سیاه و تیره.

دخترهای گرجستان

دخترهای جوان بیشتر یا دامن کوتاه بر تن می کنند یا اینکه شلوار جین. گویا این دخترها از مدلهای دهه ۶۰ میلادی در اروپا الهام می گیرند. آنها مانند دخترهای ایرانی اهل آرایش کردن نیستند و به ندرت از لوازم آرایش استفاده می کنند اما استفاده از رنگ مو رواج فراوانی دارد و  اغلب مایلند موهایشان را بطور مصنوعی به رنگ روشن در بیاورند. به طور کل پوشش دختران گرجی ساده و پوشیده است.

پوشش زنان گرجستان

پوشش زنان گرجستان

زنان میانسال به بالا در اکثر مواقع یک دامن تیره رنگ بلند بر تن دارند و رنگ تیره به خصوص مشکی تقریبا یکی از رنگهای مورد علاقه مردم گرجستان است.

بازار لباس و طراحی

شرکتهای مدلینگ و طراحان لباس بسیاری بر روی بازار گرجستان حساب باز کرده اند. رشد اقتصادی بالای گرجستان، بازار مصرفی با پتانسیل بالایی را ایجاد کرده است که لباس فروشها و لباس سازها بعید است از آن صرف نظر کنند. گرجستان جامعه ای اصیل و در عین حال بسیار متنوع است. تلاش برای تغییر الگوی پوشش در چنین جامعه ای گاه مقاومت و حتی گرایش به سنتهای دیرین را موجب می شود. شاید در خبرها شنیده باشید که برخی از نمایندگان پارلمان مایلند با چوخا در مجلس حاضر شوند. زمستان گذشته نیز استفاده از روسری در بین زنان جوان گرجی به نظر من رایج تر از گذشته بود. دختران گرجی بخاطر حفاظت از سرما از روسری استفاده می کنند ولی این گمانه هم وجود دارد که افزایش حضور بانوان ترک و ایرانی در گرجستان به رواج استفاده از روسری در این کشور کمک کرده است.

 

اخبار دانستنیهای گرجستان را در کانال تلگرام کوجورجیا دنبال کنید:

کانال تلگرام اقامت گرجستان

ربات تلگرام: https://t.me/CoGeorgia_bot

 

سایر مطالب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *