اخبار جدید گرجستان

اقتصاد گرجستان در نظرسنجی های موسسه NDI

اقتصاد گرجستان

در این مقاله قصد داریم به نقش روسیه در وضعیت اقتصاد گرجستان بپردازیم و تاثیرات منفی آن را مورد بررسی قرار دهیم.

طبق نتایج نظر سنجی که اخیرا توسط موسسه ملی دموکراتیک (NDI) و CRRC منتشر شد مردم گرجستان کشور روسیه به عنوان تهدیدی بزرگ در روند پیشرفت اقتصادی کشورشان نشان دادند.

طی این نظر سنجی  ۶۳ درصد از پاسخ دهندگان جمهوری گرجستان معتقدند که روسیه بزرگترین تهدید برای کشورشان است  در حالی که اکثریت قابل توجهی (۷۸ درصد) بیان کردند که  روسیه به عنوان یک تهدید برای کشورهای همسایه می باشد و تقریبا نیمی از گرجستان معتقدند که روسیه تا به حال تاثیر منفی بر اقتصاد گرجستان ، امنیت  و سیاست آن گذاشته است.

نتایج نظرسنجی NDI انعکاس داده های آماری است که از طریق مصاحبه چهره به چهره از ۷ آوریل – ۲۸ آوریل از جمعیت بزرگسال گرجستان جمع آوری شده به استثنای مناطق اشغالی روسیه در گرجستان که شامل آبخازیا و تسخینوالی (اوستیای جنوبی) می باشد.

همچنین در مصاحبات انجام شده ۴۷ درصد از مردم گرجستان معتقد بودند که روسیه با تبلیغات خود از طریق تلویزیون گرجستان، احزاب سیاسی و رسانه های اجتماعی تاثیری منفی خود را بر سیاست و اقتصاد گرجستان می گذارد.
نتایج همچنین نشان می دهد که اعضای مسن تر جمعیت گرجستان و افراد با سطح تحصیلات پایین تر معتقد هستند که تبلیغات روسی در گرجستان وجود ندارد و آن را باور نمی کنند و بر این باور هستند که انحلال اتحاد جماهیر شوروی تاثیر منفی بر امنیت و اقتصاد گرجستان می گذارد.

نتایج کلی نظر سنجی NDI در امنیت و اقتصاد گرجستان

نتایج کلی نظر سنجی مردم گرجستان درباره نقش روسیه در اقتصاد و امنیت کشورشان به شرح زیر است.
۱- ۳۴ درصد مردم گرجستان معتقدند که روسیه از طریق تجاوز نیروهای نظامی خود به گرجستان بر اقتصاد و امنیت کشور تاثیر منفی می گذارد.
۲- ۱۶ درصد مردم معتقدند که اشغال  آبخازیا و تسخینوالی (اوستیای جنوبی) توسط روسیه تاثیرات منفی در گرجستان گذاشته است.
۳- ۵ درصد از مردم تبلیغات روسی را عامل عدم پیشرفت اقتصادی گرجستان می دانند.
۴- ۲ درصد از مردم هم معتقد بودند که اقتصاد گرجستان به روسیه وابسته است.
۵- ۲ درصد دیگر هم معتقدند که گرجستان از نظر تامین انرژی به روسیه وابسته می باشد.
۶- نیمی از گرجستان هم حدود ۵۲ درصد معتقدند که گرجستان کاملا امن است و روسیه تاثیری در اقتصاد و امنیت کشورشان ندارد.

در واقع طبق این نظر سنجی تقریبا نیمی از جمعیت گرجستان درباره تاثیر روسیه در اقتصاد و امنیت کشورشان با هم اختلاف نظر دارند.

نتایج نظرسنجی NDI درباره عضویت گرجستان در اتحادیه اروپا

بررسی های آماری این نظر سنجی نشان داد که حمایت مردم گرجستان  برای عضویت در اتحادیه اروپا (EU) افزایش یافته و از ۷۲ درصد به ۸۰ درصد رسیده است.

درصد این حمایت در میان افراد مسن و جوانان بررسی شده که از میان افراد مسن ۷۰ درصد و از میان جوانان ۸۰ درصد با عضویت گرجستان در اتحادیه اروپا موافق اند.
دلایل حمایت گرجستان برای عضویت در اتحادیه اروپا تا حد زیادی مربوط به نگرانی های اقتصادی و اشتغال است اگر چه حامیان نیز بر این باورند عضویت امنیت و دموکراسی تقویت می کند.

تنها ۲۴ درصد از کل مردم گرجستان با عضویت در اتحادیه اروپا مخالفند و معتقدند که این عضویت هویت فرهنگی کشورشان را تضعیف می کند.

موفق باشید.

تماس با ما برای اقامت در گرجستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *