اتاق ایران در انستیتو شرق شناسی گرجستان

اتاق ایران در انستیتو شرق شناسی گرجستان

اتاق ایران در انستیتو شرق شناسی گرجستان

به همت و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در گرجستان و حمایت انستیتو شرق‏ شناسی گرجستان اتاق ایران در انستیتو شرق‏ شناسی گرجستان افتتاح شد.

انستیتو شرق‏شناسی در سال ۱۹۶۰م توسط آکادمیسین گیورگی تسرتلی تاسیس شد و در سال ۱۹۷۳ به نام وی نامگذاری شد.
در سال ۲۰۱۰ این موسسه به دانشگاه دولتی ایلیا ملحق شد.

برنامه های اصلی این انستیتو، تحقیق در مورد مسائل زبان شناسی شرقی، تاریخ مردم شرق، ادبیات و فرهنگ، روابط فرهنگی گرجستان با کشورهای شرقی و همچنین مطالعه فرآیندهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و مذهبی معاصر، تحقیق مسائل ژئوپلیتیکی کشورهای قفقاز و خاورمیانه در زمینه فرآیندهای منطقه ای و جهانی است .

اتاق ایران در این انستیتو به منظور بزرگداشت و تقدیر از زحمات ایران شناس گرجی مرحوم پروفسور ماگالی تودوآ در تاریخ ۲۸ نوامبر در ساختمان انستیتو شرق شناسی گرجستان تاسیس شد.

پروفسور ماگالی تودوآ از ایران‌شناسان برجسته‌ای  بود که در کارنامه خود تألیفات و ترجمه‌های بسیاری دارد که از جمله آنها می‌توان: به ترجمه اشعار عرفانی مولانا به زبان گرجی، عیسی‌نامه به زبان گرجی اشاره کرد.

تحقیق و تألیف کتابی در دو مجلّد با عنوان فرامین و احکام شاهان ایران از جمله فعالیت‌های ایشان به شمار می‌آید که در کتابخانه مرکزی، بایگانی ملّی و مؤسسه ملّی نسخ خطی گرجستان نگهداری می‌شود.

حاصل تلاش‌های چهل ساله پرفسور ماگالی تودوآ در  تألیف بیش از یکصد مقاله و کتاب علمی به زبان‌های گرجی ، فارسی ، روسی و گزیده‌های ادبیات فارسی می باشد.

در این مراسم گیورگی سانیکیدزه رییس این انستیتو، گفت : با این اقدام تاریخ و فرهنگ ارزشمند کشور ایران بیشتر به محققان، دانشجویان و جوانان گرجستان معرفی خواهد شد.

وی در این مراسم که پروفسور نومادی بارتایا رییس کرسی ایرانشناسی دانشگاه دولتی تفلیس و برخی از محققان، ایرانشناسان، اساتید و دانشجویان گرجی حضور داشتند ، اظهار داشت : ایرانشناسان مطرح و بنامی در گرجستان وجود داشته و این خود گواه روابط ریشه دار دو کشور در طول تاریخ بوده و نقش ایران در فرهنگ این منطقه انکار ناپذیر است.

مجتبی کامران فرد رایزن فرهنگی کشورمان نیز در این مراسم گفت :روابط فرهنگی و ادبی دو کشور سابقه چند هزار ساله و چنین رابطه ای شاید بین هیچ یک از کشورهای منطقه وجود ندارد و پیشینه گر تاریخی نشان از نزدیکی دو کشور در عرصه های مردم شناسی و اجتماعی است .

رایزن فرهنگی کشورمان اظهار امیدواری کرد که با حمایت این مرکز بزودی شاهد تعمیق روابط در زمینه های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی خواهیم بود.

وی در پایان گفت: خوشبختانه تقاضا و انگیزه لازم بین مسئولان فرهنگی دو کشور برای توسعه همکاریها وجود دارد و پیشینه تمدنی دو کشور ایجاب می کند بیش از پیش اشتراکات فرهنگی مورد توجه قرار بگیرد تا شاهد رشد و توسعه ظرفیتهای موجود و در نتیجه ارتقاء توان علمی گردد و در این مسیر رایزنی فرهنگی مصمم و با تمام امکانات در خدمت جامعه دانشگاهی گرجستان خواهد بود.

اتاق ایران در انستیتو شرق شناسی گرجستان

برای کسب اطلاعات در مورد اقامت در گرجستان با کارشناسان ما در تماس باشید .

۰۰۹۹۵۳۲۲۲۳۸۵۳۸

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *